Miniloma Huhmariseen!

Isännällä oli talvilomaviikko ja mietittiin, että mistäs sitä majoitusta kteltas kun pitäs muutenkin käydä iloiessa itäsuomessa paaveeraamassa sekä tapaamassa kotiväkeä. Saarilan maatilamatkailu on entuudestaan tuttu paikka ja iellä ollaan oltu monen monituista kertaa. Ja toki ohan se miun rakas entinen työpaikka joten sinneon automaattisesti tullut mentyä. Nyt haluttiin sitten kokeilla jotain muuta, vaihtoehtona Koli, missä ei oo isäntä ennnen käynyt ja Huhmarinen missä ei olla kumpikaan oltu. Päädyttiin Huhmariseen koska sieltä on lyhyt matka Joensuusta tuleville vierahille ;)

Lomakeskushuhmari siis voitti äänestyksen ja eikun varaamaan mökkiä. Esin toki tutkailin netistä tarjontaa, mutta loppupeleissä päädyin soittamaan, koska se vaikutelma, mitä saat puhelimessa, ratkaisee sen, että meetkö loppujen lopuksi ko paikkaan. Puhelimessa oli oikein rempseä ja niin tuttu "kieltä" puhuva nainen, että jo puhelusta jäi hyvä fiilis. (Jos ei joku vielä tiedä, ni oon syntyjäni pohjois-karjalainen :D)
Pääsimme mökistä ja ajankohdasta yksimielisyyteen ja mökki varattiin!
Saunallinen huhmari-huvila, koska ei ollut ihan sata varma, että jääkö ketä yöksi vai ei. Toki valntaan vaikutti myös se, että meidän koirat lähti mukaan! Kahdesta koirasta velotettiin yhteensä 2 yötä 60€ eli lyhyellä matikalla 15€ per koira per vuorokaus.

Henkilön Tanja Naumanen kuva.
Niin sitten koitti matka-aamu. Jännitettävää riitti, että kinka vatsavaivaisen emännän maha kestäisi ja kuinka toinen koiristamme matkustaisi, kun sillä on ollut tapana hillua autossa enenmmän ja vähemmän! Kerrankin makuseltiin niin, ettei ole tulipalokiire vaan pysähdellään ja ihmetellään. No kerran pysähdyttiin Jari-Pekalle kun Crohn päätti herätä ja toisen kerran kun kauppa-auto kiilasi meidän tien sivuun kun ei paljo katellut ku tuli sivutieltä eteen. Samalla tuli todettua, että miun autossa jarrut ja absi toimii! Jarruta ite 80 vauhdissa kun joku töytäsee eteen. Onneks tuo meidän rekkamies oli ratissa enkä mie :D
Kolmannen kerran pysähdyttiin kun piti kaupassa käydä. Vaikka majoitukseen kuului aamupala, haluttiin myös omaa evästä ostaa.

Pääsimme onnellisesti mökille ja ekaa tutkittiin tok paikat, kuten tapana on. Mökki oli siisti, takkapuut valmiina ja koiraystäville omt kupit alustoineen. Respasta saatiin vielä kahdeksi päivää puruluita ettei tartte sohvan kulmia järsiä. Muista respasta pyytää tulitikut, jos itellä ei oo ja halut sytyttää takkaan valkean. Turvallisuussyistä mökeissä ei oo tulitikkuja. Eka ilta meni hujauksessa, koska samalla pidettiin Oriflmen palaveria ja isännät potkastiin oluelle ravintolaan! Niitä e tainnut paljo haitata täöien uonen käänne ;)

Aamulla kömmittiin aamupalalle ja oli isot odotukset. Ollaan kenties totuttu aika kattavaan reperttuaariin aamupaloissa kun ollaan oltu noissa reissuissa. Aamupala oli buffet tyyppnen ja sai ottaa mitä tahtoi. Löytyi kaurapuuroa, keitettyjä munia, nakkeja, paria sorttia hedelmiä, pari leikkele laatua, juustoa, karjanapiirakoita, sämpylötä ja leipää. Myös gluteenitonta leipä oli tarjolla. Tuotemehua, vettä ja kahvia löytyi myös.
Toki limme reissussa ns sesongin ulkopuolella joten tarjoilu varmasti sen mukainen. Kyllä nälkä lähti, mutta ei eronnut koti aamupalasta juurikaan :(

Henkilön Tanja Naumanen kuva.Mutta ei annettu pienen asian häiritä! Lähdimme kävelemään ja kiertelemään paikkoja valosan aikana kun edellisenä iltana pimeäsä ei nähty juuri mitään :D Maisemat oli kyllä vertaansa vailla! Se jok tykkää hiihtää talvella tai valetaa kesällä, reittejä löytyy moneen lähtöön! Ja Onnekso myös meille perus käelijöille oli kaiken sorttisia reittejä missä sai koiratkin ravata mielin määrin.

Täällä sijaitee myös pohjoisin Salpauslinjan tykkiasema, joka on näkemien arvoinen ja kunnioitusta herättä kohde.Aistittavissa Historian havinaa
Ja ne maisemat...siinä sitä vaan seisottiin ja ihmeteltiin. Kesällä varmasti myös henkeä salpaavan kauniit maisemat!

Henkilön Tanja Naumanen kuva.

Nälän jo kurnuttaessa suolessa päätettiin käydä lounaalla. Lounas ei aiheuttanut myöskään ihastuksen huudahduksia. Mutta oli maittavaa  kinkkukiusausta, Veikkaan että kuntoutuslomien vuoksi tarjolla oli ns perus kotiruokaa joka uppoaa myös perheen pienimmille.
Ruokailun loputtua kömmittiin mökkiin ja siinä kohtaa tuli tekemttömyyden tila, että mitä tehdään ennenkuin sen pivän vieraat tulee.
Isäntä toivoi, että oisi päässsyt vaikka kelkkailemaan tai vaikka sinne kylpylään näin päivällä. Kylpylä aukeaa arkisin klo 16 ja on avoinna klo 20 saakka.

Kotoväki onneksi taisi kuulla ajatukset koska ei mennyt kauaa kun eka autolasti porukkaa tupsahti paikalle. Toisen porukan tultua päätettiin käydä tutustumassa kylpylään.
klo 19 mentiin ja uskon et se tunti meille riitti! Kylpylässä on poreallas, matkauinti allas, muksuille oma allas, pari erilaista vesihieronta pistettä sekä ulkoallas. Ulkoallas oli hauska kokemus, kun uitiin sisältä ulos pakkaseen. Vedessä kannattaa liikkua kokoaan ettei tule kylmä. Tai sitte paljuihmisenä oon tottunut siihen +38 asteiseen veteen :D
Ne vesihieronta pisteet oli hauskat! Ja tekivät gutaa. Ekana sai niska ja selkä kyytiä, toiella puolen pakarat ja jalat! O vetelä olo niiden jälkeen :D
Vesimaailma oli pieni, kompakti ja siisti. Saatiin olla porukalla joten en osaa sanoa, että miten tilat toimii kun on isompi porukka! Sauna oli valtava, sinne sopii koko suku ja naapureita lisäksi.

Seuraavana aamuna jätettiin aamupala väliin ja syötiin omat eväät poies. Mökin siistiminen ja vielä viimeiset lenkit koirien kanssa ja nokka kohti kotia! Parista yöstä koirien kera ja yhdestä lounaasta maksettiin karva alle 400€. Ilman koiria ja lounasta hinta olisi ollut 300 sisältäen mökin, aamupalan, takkapuut, vesimaailman vapaan käytön.

Yhteenvetona:
+ Loma tuli tarpeeseen
+ Mökki siisti ja koira ystävällinen
+ Maisemat vertaansa vaille
+ Palvelu oikein rempseää
+ Hyvät ladut
+ Erinomaiset käelyreitit

- Ruoka oli ehkä pettymys (se oli hyvää, mutta ehkä suppeaa ja kallis?)